Investigación

Publicaciones dicatminadas

La reforma definitiva. Por qué y cómo la reforma electoral de 1996 precipitó la caída del régimen de partido dominante priísta, Editorial CIDE, 2017.

“La educación de los mandarines mexicanos, 1970-2014”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, volumen XXII, número 72, enero-marzo de 2017 (descargar).

Resumen: Este trabajo estudia el vínculo entre las universidades y la élite burocrática federal en México. Utilizando una nueva base de datos sobre la educación superior de los mil 448 funcionarios públicos que ocuparon un puesto en la alta burocracia federal entre 1970 y 2014, analizo cuál fue la formación académica de estos burócratas, dónde cursaron sus estudios y qué disciplina(s) estudiaron. Los resultados revelan la sostenida disminución del porcentaje de burócratas que cursaron la licenciatura en instituciones públicas, particularmente la Universidad Nacional Autónoma de México, el predominio de las instituciones extranjeras en la formación de posgrado y la alta concentración de disciplinas estudiadas por estos funcionarios.

“Masas críticas y redes sociales: una explicación micro-estructural del surgimiento de cuatro movimientos estudiantiles en la UNAM, 1986-2000”, en Renate Marsiske (ed.), 2015, Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, Volumen IV, ISSUE-UNAM (descargar).

Resumen: Cuatro movimientos estudiantiles surgieron en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) entre 1986 y 1999. Mientras que en algunos casos los movimientos lograron articular una respuesta inmediata y numerosa, en otros tardaron varios meses para realizar su primera protesta y contaron con muy poca participación. En este capítulo propongo que la variación en la velocidad con que un movimiento estudiantil resuelve su dilema de acción colectiva e inicia sus acciones de protesta, y la cantidad de gente que respalda estos primeros actos, es explicada por la existencia o no de una masa crítica de activistas.

Proyectos en curso

“Entendiendo la caja negra de la negociación del presupuesto federal para la educación superior en México”

Resumen: Cada año las universidades públicas de México reciben una enorme cantidad de recursos de la Federación. Por ejemplo, en 2013 el subsidio federal asignado a la UNAM, IPN y UAM -las tres universidades públicas que reciben el mayor presupuesto federal-, fue más grande que el presupuesto asignado a todo el Poder Judicial federal. Sin embargo, mientras que la opinión pública suelen concentrar su atención en la forma en que ciertas instituciones políticas negocian y ejercen los recursos que les son asignados, la mayor parte del tiempo las Universidades Públicas Federales y Estatales han logrado librarse del escrutinio.

El objeto de este trabajo es mejorar nuestro conocimiento sobre cómo es que las Universidades Públicas Federales y Estatales negocian y ejercen sus presupuestos. En particular, esta investigación pretende responder i) quiénes son los actores involucrados en la negociación del presupuesto de las IPES; ii) en qué ámbitos se lleva a cabo esta negociación y por qué; iii) cuál es la importancia de los indicadores objetivos y factores subjetivos en el resultado; y, iv) cuáles son los constreñimientos legales que tienen las IPES para ejercer estos recursos.

Documentos de trabajo

“Eroded Unity and Clientele Migration. Explaining The Demise of the PRI Regime”

Resumen: This paper offers a new explanation of the demise of the PRI regime. I argue that by late 1995 the PRI was able to remain as Mexico’s dominant party because its elite still had strong incentives to remain united. This, in turn, allowed the party to maintain the control over its unparalleled clientelistic machine, and, consequently, to keep its advantage over voters’ mobilization in order to win elections. The 1996 electoral reform drastically transformed this situation. By changing the structure of incentives for many PRI faction leaders, the reform triggered the rapid erosion of this party’s elite unity, leading to the migration of experienced cadres and the valuable clientelistic machines under their control to other parties. This soon translated into significant electoral defeats for the PRI, including the loss of the presidency in 2000. Using evidence of two new datasets, the statistical results inidicate that the 1996 reform increased almost four times the probability that a mid- or high-ranked PRI member defected the party, even after controlling for socioeconomic levels, economic performance and, importantly, the PRI’s electoral results in the previous state and federal elections.

“The Definitive Reform: Why did Mexico’s PRI Propose and Approve the 1996 Electoral Reform?” (descargar)

Resumen: This paper offers an new explanation of why president Ernesto Zedillo proposed the 1996 electoral reform, as well as why his party, the PRI, unanimously approved it. Supported by a wide array of primary and secondary sources, I argue that Zedillo called for a new electoral reform in order to reduce the political instability generated by the recurrent post-electoral conflicts that characterized Mexico’s state and municipal elections during the 1988-1994 period. The PRI, in turn, supported the reform for two reasons. First, certain parts of it significantly benefited the party. Second, Zedillo still enjoyed the institutional and extra-institutional powers that had made Mexico’s president the most powerful actor within the political regime. This allowed him to convince and, if necessary, force the members of the PRI to approve those aspects of the reform that were a priority for him, even when they might go against the official party’s interests.

“Does Poor Economic Performance Explain the End of Dominant-Party Regimes?” (descargar)

Resumen: This paper analyzes how the survival chances of a dominant-party regime are affected by its economic performance. I test this relationship using two economic datasets and three different operationalizations of economic performance that aim to capture short- and mid-term trends, as well as drastic variations with respect to the average growth of the previous years. In contrast to previous studies, the evidence used in this paper (it covers more than 65 dominant-party regimes during the period 1950-2009) strongly suggest that these type of autocracies have very good chances to stay in power after experiencing sustained periods of bad economic results. For instance, even when a dominant-party regime experiences an average economic growth of -3% over a five-years period (a terrible economic situation registered in less than 6% of the observations), its chances of ending are as low as 2.6%.

“The Only Player in Town: A Formal Explanation of the Maintenance and Erosion of the Unity of a Dominant Party’s Elite” (descargar)

Resumen: This paper proposes a sequential game to analyze under which circumstances the leaders of an authoritarian dominant party might prefer to remain united or defect. The model confirms that a dominant party is likely to remain united when all its factions receive a high absolute payoff, as has been already proposed. However, the game reveals that this same result might take place even if the minority faction receives a low absolute payoff, largely because the ruling faction can decrease the former’s chances of improving its payoff in other parties through the use of repression.